ProAgria liputtaa edelleen vahvasti suomalaisen ruuan puolesta

01.07.2013

Eilen sunnuntaina 30.6.2013 MTV3 uutisoi ProAgria Pohjois-Karjalan uuden kuluttajille suunnatun, kaupan käyttöön tulleen hyllynreunamerkin Makuja Pohjois-Karjalasta, joka muuttui myöhemmin muotoon Työtä Pohjois-Karjalasta, kuluttajaa harhaan johtavana merkkinä ja kertoi siinä, miten ProAgria ei ota kantaa siihen, mikä on ruuan alkuperä.

Näin asia ei ole. Koko ProAgriana seisomme edelleen vahvasti suomalaisen ruuan puolestapuhujana ja meille on tärkeää, että kuluttajat arvostavat suomalaisia raaka-aineita, niiden eteen tehtävää työtä ja sitä, että tuotteet ovat jäljitettävissä. Kyseessä oleva merkki on selkeästi paikallisista tarpeista syntynyt paikallisesti valmistettuja tai jalostettuja tuotteita kuvaava merkki, johon ei alunperinkään ole liitetty kotimaisuuskriteeriä.

Tällä viikolla käynnistyvässä Farmarissa Seinäjoella on suomalainen ruoka keskiössä. Farmarissa kaikissa ”omissa” Farmari-ravintoloissa tarjottava ruoka on alkuperältään suomalaista niiden tuotteiden osalta, joita pystytään Suomessa viljelemään ja tuottamaan. Farmari on avannut myös ensimmäistä kertaa annosmyyntioikeuksia paikallisille tuottajille ja yrityksille edellyttäen, että raaka-aineet ovat Etelä-Pohjanmaalta. Yrittäjiltä on edellytetty allekirjoitettua vakuutusta asiasta. RuokaProvinssi – kadulta voi myös myydä elintarvikkeita (ei paikalla nautittavaksi), joiden alkuperä on suomalainen. Farmari – alueella on myös Amican ravintola, jonka osalta Farmari ei sitoudu mihinkään, vaan se toimii omien periaatteidensa pohjalta.

Työllistävyys ja lähiruoka ovat vaikeita termejä viestiä kuluttajille

Työtä Pohjois-Karjalasta – merkki painottaa pohjoiskarjalaisen työn kautta tuotettua ruokaa. Merkkiin liittyvässä viestinnässä nousee esiin myös vaikeus puhua erillisinä asioina suomalaista alkuperää olevista tuotteista, suomalaista työtä sisältävistä tuotteista ja lähellä tuotetusta ruuasta.  Tämä aiheuttaa helposti sekä yrittäjissä että kuluttajissa erilaisia mielikuvia kuin on alun perin ollut tarkoitus.

Lähtökohtana on kuitenkin se, että ruuan valmistaja pyrkii aina täyttämään kuluttajan eri tavalla arvostamat asiat: Tuoreus, terveellisyys ja ruoan hinta ovat useille tärkeitä maun lisäksi. Osa painottaa ekologisia ja eettisiä asioita. Alkuperän tietämistä ja pakkausmerkintöjen selkeyttä arvostetaan yhä enemmän ja kuluttajalla on oikeus tietää ruuan alkuperä. Jokainen kuluttaja tekee omat valintansa omista lähtökohdistaan.

ProAgria on sitoutunut Laatuketjun linjauksiin

Valtakunnallinen ruokaketjun yhteinen foorumi Laatuketju on koonnut viisi tärkeää näkökulmaa, jotka liittyvät ruuan valintaan ja käyttöön: laatu maksaa hiukan enemmän, ruoka luo työtä ja hyvinvointia, arjen valinnat ratkaisevat, älä heitä ruokaa pois ja tietoa löytyy pakkauksista.

Laatuketju haluaa helpottaa kuluttajaa löytämään uusinta, tutkittua tietoa ruoasta. Uusi koottu tieto kertoo kuluttajan valintojen vaikutuksista omaan terveyteen ja ympäristön hyvinvointiin. Ketju haastaa myös kuluttajia pitämään kiinni suomalaisten maineesta maailman turvallisempana ruokamaana. Ruokaketjumme on sitoutunut monissa asioissa lainsäädäntöä parempiin toimintatapoihin. ProAgriana olemme sitoutuneet Laatuketjun linjauksiin, jotka julkistetaan Farmarissa.  Nämä linjaukset löytyvät täältä: http://www.kuule.fi/2013/06/tieda-mita-syot.html

ProAgiassa vaativin kotimaisuus merkki 

ProAgriassa olemme sitoutuneet kotimaisuutta kuvaavaan Maakuntien Parhaat –merkkin. Se on vaativin kotimaisuus merkki, joka edellyttää kotimaisista raaka-aineista tuotettua tuotetta tai palvelua ja jonka yrittäjä jatkuvasti kehittää toimintaansa ja tuote tai palvelu on asiantuntijaraadin hyväksymä.

Toisena vahvana suomalaisen ruuan lippulaivana on Ruokatieto ry:n hallitsema Hyvää Suomesta –merkki, joka on yksi suomen arvostetuimmista merkeistä ja joka liitetään selkeästi Suomessa tuotettuun ruokaan. ProAgriana seisomme tämän Ruokaa omasta maasta –merkin takana ja teemme kaikkemme, että se kiinnittyy kuluttajille suomalaisen ruuan merkkinä.

Lisätietoja

ProAgria Pohjois-Karjalan Työtä Pohjois-Karjalasta –merkistä:
johtaja Eero Parviainen puhelin 040 301 2435, eero.parviainen@proagria.fi

Farmarin suomalaisen ruuan linjauksista:
johtaja Antti Siljamäki, puhelin 0400 365 997, antti.siljamaki@proagria.fi

ProAgrian linjaukset suomalaisesta ruuantuotannosta:
toimitusjohtaja Jouko Setälä, puhelin 040 563 2406, jouko.setala@proagria.fi,
viestintäjohtaja Suvi Anttila puhelin 040 560 8551, suvi.anttila@proagria.fi

Jaa

Ajankohtaista

Asiantuntijat

Hae asiantuntijaa

Kaikki asiantuntijat

  • Tilaa palvelu
    Hyödynnä osaamisemme johtajuuteen, tuotantoon ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvissä ratkaisuissa.
  • Rahat riittämään!
    Helppoutta ja onnistumisia talouden, markkina-, ja tukiriskien hallintaan.