Usein kysyttyjä kysymyksiä vastausten kera Neuvo 2020 -palvelusta

 

Sisältyykö Neuvo 2020 -ohjelmaan myöskin kartoitus ja neuvonta maatilan vaihtamiseksi osakeyhtiö- tai yhtymämuotoon?

 

Neuvo 2020 -palveluita voidaan hallinnon asettamien ohjeiden mukaan tällä hetkellä tarjota maatilan ympäristö-, tuotantoeläinten hyvinvointi-, kasvinsuojelu-, luomu- ja energiakysymyksiin. Selvityksiä tilan omistusmuodon muutoksiin ei voi näillä palveluilla tehdä. Yhtiöittämiseen meillä on tarjolla ProAgrian omistajanvaihdoksen suunnittelupalvelut.

Vastaus: Sari Peltonen, palveluryhmäpäälikkö

 

Miten käytännössä "neuvonnan voi tilata hallinnon järjestelmästä"? Yhteystiedot?

Käytännössä viljelijä voi hakea Maaseutuviraston nettisivuilta neuvojarekisteristä yhteystiedot alueellaan toimivasta ja neuvontatarpeeseen pätevöityneestä henkilöstä, johon yhteyttä ottamalla voidaan palvelun tilaus tehdä. Neuvojarekisteri julkaistaan helmikuun lopussa.  ProAgrian sivuilla voi myös kätevästi jättää tilauksen NEUVO-palveluista ProAgrian asiantuntijoille. ProAgrian asiantuntijat hoitavat kaikki paperityöt palvelun tilaamiseen ja käyttämiseen liittyen.

Vastaus: Sari Peltonen, palveluryhmäpäälikkö

Voiko Neuvo 2020 -palvelussa tehdä suunnitelmat aurinkoenergian käytöstä tilallamme? Ajatuksena olisi laittaa noin 600-800 neliötä aurinkoelementtiä asuintalon ja navetan katolle.

Neuvo 2020 -palvelun yhteydessä voidaan tehdä energiainvestointineuvontaa tilalla. Määrämuotoisempaa palveluneuvontaa, josta tehdään raportti ja johon voi käyttää myös raportointiaikaa tilakäynnin ulkopuolella, on Maatilan energiasuunnitelma, jossa lasketaan tilan kaikki energiavirrat – myös asuminen ja viljely – ja esimerkiksi tunnuslukuja energiankulutuksesta (kWh/maitolitra tai l/ha jne.).

Muu neuvonta on tilakäynnin yhteydessä tehtävää eikä siitä tehdä erillistä raporttia. Mikäli em. energiasuunnitelmaa ei ole tehty, on aurinkopaneeli-investoinnin laskennan ja arvioinnin kannalta todella tärkeää, että tilalta on tiedot sähkön kulutuksesta yksityistaloudessa ja navetassa ainakin yhden vuoden ajalta. Pidemmän päälle ajateltuna olisi hyödyllistä teettää nyt energiasuunnitelma, josta on hyötyä todella moneen muuhunkin asiaan.

Tuntematta tilan kulutusprofiilia esitetty paneeliala vaikuttaa ylimitoitetulta, mikäli ulos myytävästä sähköstä ei ole saatavissa normaalia parempaa hintaa. Neuvo 2020 -järjestelmä on Mavin hallinnoima ja palvelu avautuu näillä näkymin helmikuun 2015 aikana.

Vastaus: Maarit Kari, kehityspäällikkö – energiatehokkuus ja energiavarat

Kuka maksaa palvelun kulut??

Neuvo2020 -palveluihin saadaan EU:lta rahaa kansallisen rahoituksen lisäksi. Kyseessä on Maaseudun kehittämisohjelmaan liittyvä neuvontatoimenpide, josta säädetään EU-asetuksella. Palvelun tuottaja hakee palvelun kuluista suoraan korvausta hallinnolta. Palvelun käyttäjältä laskutetaan vain alvin osuus.

Vastaus: Sari Peltonen, palveluryhmäpäälikkö

 

Ehtiikö vielä saamaan tukivalintoihin apua?

Tukihakuun liittyvien palvelujen suuren kysynnän takia emme valitettavasti ehdi tehdä kaikkia tilauksia 12.5. mennessä. Vuoden 2015 tukihaun ympäristökorvaukseen liittyviä asioita voidan kuitenkin tarkentaa 15.6.2015 asti.

Vastaus: Sari Peltonen, palveluryhmäpäälikkö

 

 

 

 

Jaa

Asiantuntijat

Hae asiantuntijaa

Kaikki asiantuntijat

  • Tilaa palvelu
    Hyödynnä osaamisemme johtajuuteen, tuotantoon ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvissä ratkaisuissa.

Palvelut

  • Rahat riittämään!
    Helppoutta ja onnistumisia talouden, markkina-, ja tukiriskien hallintaan.